...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

torsdag 10. juni 2010

Bryne-lunsj...


hos Edel, som lager verdens BESTE focaccia!!

Hemmeligheten er visst, i følge hun, å la den stå i kjøleskapet natten over,
og la den heve på kjøkkenbenken dagen den skal nytes!!

30 g gjær røres ut i 1,5 dl lunkent vann,
has i matprosessor sammen med enda 1,5 dl lunkent vann, 1 ts sukker, 1 ts salt og 2 ss olivenolje

Hell ca 6 dl hvetemel litt etter litt i blandingen,
til deigen former seg til en ball

Heves enten sånn eller sånn,
og stekes på 250 grader i 20-30 minutter -
etter selfølgelig å ha hatt masse olivenolje over, sorte oliven, havsalt og rosmarinkvister...

Sommerdag sammen med frustrerte fruer -
som ble mindre frustrerte -
fordi vi har hverandre...

Ta vare på øyeblikkene...

8 kommentarer:

Ingvild B sa...

Hvis det er verdens beste focaccia så må jeg jo bare prøve det en dag...
Takk for oppskrift!
Det ser ihvertfall utrolig godt ut! :D

Håper du får tatt turen til Abu Dhabi snart...
Gled deg! :D

Ingrid Tunheim sa...

Så vakkert,så vakkert som det er hos Edel... og på Bryne også, selvfølgelig...

Ingvild B sa...

Haha...
Nå fikk jeg meg en god latter...

Sex and the city jentene tar deg med til Adu Dhabi :D

@__EY__ sa...

Eg e så
øvegidde,
av veska du fant : )
Et lykkefunn...

Og igjen,
fin og koselig blogg du har.

Mangochutney ?
Høres godt ut, det er en saus
man spiser til grillkjøttet,
dvs. kjøtt : ) bakte poteter,
salat og mangochutney. Går det ?
(Her er jeg litt grønn, men...)
Couscous ??? sier folk til meg.
Herlighet, vet de ikke hva det er : )

God helg ønskes.

Mette sa...

Oppskriften er "stjalet" og skal utproves! Tusen takk.

Ma prove mangochutneyen din ogsa... det er bare det at mangoen vanligvis blir spist opp her i huset for jeg rekker a lage noe av den! ;-)

ha en fin fredag!

klem Mette

The Hellands sa...

Ja dette hørtes herlig ut Kjersti! Nam, nam! :-) Takk for oppskriften, eg ska jammen meg prøvan! :-)

Enige med deg, Amsterdam e good! :-)

Fru Hermez sa...

Nyperosa - mangochutney blir som et syltetøy som du kan bruke på absolutt alt!! Kjøtt, fisk, pålegg, salater.... Jeg er solgt!! Couscous er semulegryn rullet i hvetemel - og et sunnere alternativ til poteter eller pasta/ris! I hvert fall et veldig enkelt alternativ!!

Ha en flott fredag!!

Mette sa...

Meg igjen - ma bare takke igjen for focacciaoppskriften. Lagde den som du foreslo og lot den hvile over natten i kjoleskapet. STOR suksess her i huset - forsvant som dugg for solen. Til og med bedre enn mine bagels iflg Tenaringen i huset. Blir nok en fast slager her i huset, ja. Jeg har linket til deg pa bloggen min og oversetter oppskriften en dag (om det er ok! ;-))