...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

mandag 30. november 2009

Langstekt, aromatisk svinebog fra Nigella...

Etter å ha luktet på denne ribben i 28 timer, var vi temmelig spente hvordan den såg ut når vi tok den ut av ovnen...Edel laget denne til oss første gang, og jeg husker godt at det ble en kulinarisk opplevelse! Men det slo meg litt underveis, at det kanskje var en liten forskjell på ribbe (som jeg da hadde i ovnen), og svinebog (som det sto i oppskriften)... Det er typisk meg å tenke "ja, ja, sikkert det samme det!!" Men hvis du leser dette og vil imponere neste søndag, så be kjøtthandleren om SVINEBOG!! Ikke dét, det var aldeles ikke noe usmak på ribben, men bare så ikke jeg bedriver noe vranglære her!!

Sett ovnen på max temperatur

1 svinbog med opprutet skinn
6 fedd hvitløk
1 bit fersk ingefær
2 friske, røde chili
3 ss olivenolje
4 ss sherry- eller riseddik

Lag en pasta i morteren, det du knuser alt sammen med 1 ss av olivenoljen og 2 ss av eddiken
Smør denne inn i bogen, godt ned i det rutede skinnet

Legg bogen på en rist med svoren opp, men en plate under
(husk - ovnen må være ren!)

La den max-steke i 30 minutter, før ovnen settes ned til 100 grader, bogen snus, og glemmes di neste 24 timene!!
(glemme, klarer du jo aldri helt, for det lukter jo sinnsykt godt i hele huset!!)

En halv time før gjestene kommer, snus bogen igjen, og max-stekes i 30 minutter...

Vi hadde fløtepoteter, balsamico-saus, chili-marmelade og rosenkål til...



Ingen kommentarer: