...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

mandag 6. april 2009


Palmehelgen i Kabelheimen

Jeg reiste opp på torsdagen i nydelig solskinn - alene med ungene denne gangen. Di sov alle tre en stund, og så stoppet vi i Ølen for å gå i interiør-butikk! Leon ville ha fuglehuset som mamma hadde suglet på i andre butikker og ved andre anledninger, og dét fikk han selfølgelig! Med Ingvild som sto på veien og ventet på oss, gikk det veldig smertefritt! Ungene sovnet godt og jeg fyrte i ovnen, pyntet med påskekyllinger og nye sengetepper, renset étt kilo reker som jeg skulle ha til Sting Spesialen kvelden etter, nippet jevnlig til rødvinen, og bare gledet meg til at Michel og familien Kaland skulle komme!
Kaland kom, og Leon ble ganske så elektrisk av å få besøk! Første han sa var: "Skal du ligge i MIN seng?" Latteren av ungene denne kvelden, som låg alle tre på tvers i dobbelsenga, vekker gode minner fra når vi var små og skulle sove med søskenbarna oppe i Hornindal, alle syv i samme kjellerstue! Det var en egen stemning og lykkefølelse - jeg husker godt latteren - den samme latteren jeg hørte på det midterste lille barnerommet oppe i Kabelheimen på fredag- og lørdagskveld... Det var første natten på lenge at han ikke kom inn i vår seng!
Lørdagen ble STOR for lille Leon-gutten vår! Han fikk ski på bena for første gang i hele sitt liv! Slalomski, vel å merke - og han hadde ingen frykt! Det gikk egentlig ikke fort nok, men han hadde selvsagt ingen forutsetninger for å skjønne hvor farlig det var! Jeg holdt han godt mellom bena for det meste, selv om han kunne tenke seg å stå alene! Han satt tankefull i stolheisen og betraktet skyggene våre, og syns jo det var stor stas å kunne fly! Han ville egetlig ikke av heisen, og pinnholdt på bommen for å kjøre videre med heisen ned igjen!
Jeg kjente eg ny lykkefølelse, anderledes enn andre følelser jeg har hatt når det gjelder barn... Det å dele dette sammen, ble veldig spesielt!
Kaland var minst like fornøyde som oss, og vi sank dypt ned i sofaen når kvelden meldte seg - med roser i kinnene og rødvin i glasset...
Påskeharen kom til og med på besøk - vi hørte noe som raslet i snøen bortenfor oss - undrende om det kom noen på besøk... Da såg vi plutselig to hvite, store ører som stakk opp i horisonten, haren stoppet opp og iakttok oss et par sekund, før den sprang videre opp i skråningen! Helgen var fullkommen...

Lammegryte à la Kabelheimen

Jeg kjøpte surret, benfri lammestek på rundt 1,2 kg, som jeg skjærte opp i store terninger og stekte med bare pepper
Så tilsatte jeg sjalottløk og sjampignon som var delte i to, uten egentlig å steke disse først.
Jeg hadde i 8 dl rødvin og 8 dl vann
sammen med 4 kanelstenger, 2 hele stjerneanis, 4 hele allehåndekorn (disse fant jeg ikke i butikken jeg var!) og 4 laurbærblad
Så sto det i oppskriften at det skulle koke til kjøttet var mørt, og det fant jeg ut var sånn ca 2 timer
Jeg tilsatte maisena, den du kan ha rett i suasen uten at den klumper, og smakte til med salt og pepper

Så lagte jeg potetpuré av mandelpoteter, tilsatte bare smør og noe matfløte
Kollegaen min spurte om jeg varmet melken før jeg hadde den oppi, og det gorde jeg jo ikke... Hun sa det var natt og dag i forskjell! Så det skal jeg prøve neste gang, for jeg har ikke følt puréen min har vært bra nok!

Denne gryta hadde mange anderledes smaker, og vi rundt bordet ble enige om at det måtte bli Kabelheimens faste lammegryte!

Ingen kommentarer: