...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

tirsdag 6. januar 2009

Venninner på årets første lunsj hos meg... Det stod mellom to forskjellige uprøvde retter, som jeg fant i bunken av oppskrifter som jeg en gang hadde revet ut av henholdsvis Aftenbladet og KK. Den ene ble lunsj, og den andre middag - så i dag har jeg virkelig prøvd ut nye ting! Suppe er jo undervurdert som det holder - det har jeg vel vært inne på tidligere. Denne suppa var en vitaminbombe - med 3 grilla paprikaer, og 4 grilla bifftomater, 2 løk som freste sammen med 3 fedd hvitløk, 1 chili, 4 gulerøtter, og 1 persillerot - egentlig er det bare å ta det en har i kjøleskapet - men desverre er ikke det alltid så sprekt på grønnsaksfronten... Hiv oppi et par buljonger av et eller annet slag - og mye vann En boks hakka tomater gjør aldri vondt i denne type suppe! Flå tomatene og paprikaene etter at skallet har blitt svart under grillelementene i ovnen. Kjør suppa til slutt i blenderen, eller med stavmikser som jeg gjorde - tilsett pepper, og evt mer salt - og ved siden av hadde vi toasta loff, med foie gras-mousse...
- Du føler deg sunn etter en sånn lunsj! Og dét er jo ikke feil helt i starten på et nytt år!


Middag ble libanesisk tunfisksalat - som hadde ingredienser vi er ukjente for i det norske
kjøkkenet!

1 aubergine og 2 squash deles på langs og grilles øverst i ovnen på maksimal styrke (grillen min fikk virkelig kjørt seg i dag!)

Forskjellig salat blandes sammen med 2 ss kapers, 1 boks cannelinibønner (jeg brukte butter beans), 1 glass artisjokkbunner, 4 hermetiske røde chili (peppadew) og 2 bokser tunfisk i olje.

(nei, jeg hadde ikke dette i skapet! Gikk på Ultra i går med oppskriften i hånden!)

Dressing:
1 fed hvitløk, 2 ts Dijonsennep, 2 ss balsamico, og 1,5 dl extra virgin olivenolje mikses og helles over.

Ingen kommentarer: