...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

onsdag 23. januar 2013

Bagels...


...har jeg tenkt leeenge på å lage!! 

Det er noe av det beste bakverket jeg har laget,
da det skal sies at gjærbakst ikke er min sterke side!!

Litt klatt med alle de frøene,
men neste gang dypper jeg bare den ene siden!

3,5 finger-varmt vann
blandes med 3 ss olje,
3 ss sukker,
1 pk tørrgjær,
1 ss sirup
og 1 sammenpisket egg
i kjøkkenmaskinen.

Ha i 2 ts salt,
og 5 dl hvetemel,
og la maskinen gå.
Tilsett nye 5 dl mel,
og la maskinen gå i 10 min.

Heves i 30 min under plast.

Del deigen opp i 12 emner,
lag 25 cm lange pølser,
som formes til bagels
og legges på stekeplate.
Etterheves under klede i 30 min.

Kok opp 3l vann med 5 ss honning.

Sett ovnen på 210 grader varmluft.

Kok bagelsene 1,5 min,
snu dem halvveis.
La dem dryppe av seg,
før du dypper i sesamfrø,
og legger dem tilbake på brettet.

15-20 min.
Avkjøles på rist.



Ingen kommentarer: