...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

mandag 20. desember 2010

Lutefisk for nybegynnere...


måtte bare prøves i dag - på høøøøøøy tid i en alder av 36!!

Med reste-poteter og reste-ertepuré, ble dette en lettvint middag -
sett bort ifra forarbeidet med å sømfare fisken for ben!!
Etter å ha plukket med meg et par mødre med unger ifra barnehagen,
var det bare å sette den geleaktige fisken i ovnen, med masse Maldon-salt og hvitløk -
på 180 grader i 20 minutter.
(folie over ja)

Sausen var ganske fantastisk -
og komponert ut ifra først Matprat, så Hellstrøm....

Jeg surret 1 sjalottløk i olje, for jeg hadde over 2 ss fransk sennep -
jeg hadde bare den fine, men her kunne en godt tatt litt av den grove også!
Detter hadde jeg over 4 dl vann
og 1 ss fiskesaus
- som koktes ned til halvparten.
Hadde i 2 dl kremfløte,
og jevning av 1 ss smør blandet med 1 ss mel!!
(en sånn jevning har jeg aldri laget før!)

salt og pepper
litt sitron

Ingen kommentarer: