...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

torsdag 4. november 2010

Living...


har verdens fineste puter for øyeblikket...
Jeg kjenner jeg sliter litt i forhold til denne pels-problematikken,
da jeg som kjent er veldig glad i pels, og har alltid vært det...
Jeg har ikke satt meg inn i denne debatten overhode, noe som selvsagt er en smule arrogant...
Men herregud - vi SPISER jo dyr!?! Eller, jeg gjør i hvert fall!!
Hva med kyllingfiletene som serveres i et hvert hjem i det ganske land -
hvordan har di kyllingene blitt fostret opp???
Di har blitt proppet fulle av steroider for å bli store og flotte,
trykket sammen som sild i tønne,
for så å bli henrettet - til vår store glede...
Frittgående høner... skal rettferdiggjøre handlingene våre....

Jeg er muligens kynisk, men dyr er dyr...
Jeg tenker heller på alle barn der ute, med sår, som ingen ser...
enten det er psykiske eller fysiske...

8 kommentarer:

Martha sa...

hmmm...vanskelig den der..jeg kjøpte nettopp et skjerf av kaninpels,som jeg elsker!!!
Og blar fort over de sidene i avisene som inneholder dette temaet...
Men jeg er veldig glad i dyr da..skikkelig dyreelsker,men.....

Olaug sa...

Jeg er enig med deg!! Det er jo ikke verre å ta livet av dyr for pelsen sin del enn for maten sin del. Poenget er jo bare at dyrene skal ha det godt så lenge de lever.I avisa i går leste jeg om en pelsdyroppdretter som sier at denne saken har fått feil vinkling i media og har ødelagt for de som driver seriøst. De aller fleste behandler dyra etter forskriftene. Det blir feil når miljøvernaktivister får fronte sin sak i så stor grad, og det går utover de som faktisk har dyr som har det like bra som f.eks. verpehøner eller kyllinger som skal bli mat. Dessuten så fins det grov dyremishandling på andre dyr også, som mattilsynet tar seg av.
Jeg ville ikke hatt mer dårlig samvittighet om jeg brukte pels til klær enn om jeg spiste kylling.
God helg!! :)

Fru Hermez sa...

Nå ble jeg glad!! Var liksom forberedt på den værste hetsen her når jeg åpnet bloggen!! Flott med innspill Olaug, jeg trenger slike argumenter til en helg sammen med en anti-pels bror!! Og til deg, reisegladjente, er jeg også veeeeldig gla i dyr!!!!!

Ha en nydelig helg dere!!

Klem...

Anonym sa...

Skal man ha oppdrett så må man behandle dyrene godt. De bildene som har vært vist i media nå viser vel at det er litt for dårlig kontroll. hvis kontrollen var bedre slapp man dette og at pelsdyrnæringen fikk et bedre rykte.
jeg synes det er forskjell på mat til folk og forfengeligheten vår. Vi har mulighet til å bruke andre produkter for å holde oss varme i dag enn pels.
Jeg er i prinsippet mot pelsnæringen, pga. slike ting som dette her. Men den dagen næringen går i seg sjøl og får luka ut disse dårlige elementene så skal jeg si noe annet.
Når det er sagt så vil jeg også minne om fjærplukking av levende ender og gås, æsj.det synes jeg var nesten enda verre.

hilsen Mette

Martha sa...

Da jeg postet bilde av det nye skjerfet mitt våget jeg ikke å skrive at det ekte...i fare for å kjipe kommentarer..(eller i verste fall å bli kastet rødmaling etter på bytur( ler)..
Som sagt er det så mye rundt i verden som er sååå mye verre.
Synes vi kan kose oss med pelsen vår...vi gjør nok så mye bra ellers !!
God helg :)

Mariann sa...

nei, her er eg heilt ueinig med deg. Dei dyra vi har sett den siste veka når det gjeld oppdrett, lider og har eit forferdeleg liv i trange bur. Hadde ei ku, sau eller gris hatt sånne sår og skader, så hadde dei blitt avliva tvert for å slippe lidingane sine. Pelsdyrnæringa er dessutan ei marginal næring i forhold til matproduksjon. Og som ei sa her; det er forskjell på matproduksjon og forfengelegheit. Ikkje mykje kan erstatte kjøtt og fisk, men vi har mykje som kan erstatte pels. Joda, det er mykje vakker pels, det er eg einig i, men det held liksom ikkje. Dessutan; kylling i Norge får verken steroider eller andre medikamenter. Det gjer nok det i andre land, men ikkje her.

CamillasVilla sa...

Veldig veldig enig med deg, og veldig godt sagt!!
Pelsen er det som kommer frem i debatten, ikke det faktum at vi også spiser dyret...

Viktig poeng!

*pynter meg med minkskjerfet mitt i dag*

God mandag!
Camilla :)
www.camillasvilla.no

Mariann sa...

vi spis ikkje mink og rev. Som eg skreiv over: Hadde dyr vi bruker som mat levd under slike forhold som pelsdyra ville dei blitt avliva tvert. Her handlar det ikkje først og fremst om at dyra blir avliva, men dei forferdelege forholda dei lev under. Ein må vere blind og døv for å ikkje få med seg det!