...den ene halvdelen av interiørfirmaet Edel & fru Hermez...
Her får du innblikk i livet mitt, både privat og professjonelt...

onsdag 29. juli 2009

Paella

En kvinne skal visst kunne 365 forskjellige Paella-oppskrifter... Jeg må si jeg er aldeles nybegynner på den fronten, men den jeg lagte i kveld, smakte godt nok for meg! (så var det di 364 andre...) Jeg startet med å varme opp litt olje i wok-panna, og stekte rå kyllinglår saltet og pepret, til di ble gylne i fargen
La disse over i en ildfast form, og inn i ovnen på 60 grader
Stekte videre 1 hakka løk, 1 paprika, og 3 fedd hvitløk lett i samme panna
Hadde i 400 gram grøtris (her kan en selfølgelig bruke den skikkelige Paella-risen!) og 2,5 dl hvitvin - som kokte raskt inn i risen mens jeg rørte
Deretter tilsatte jeg 5 dl kyllingkraft (her jukset jeg med buljong...) og la kyllinglårene ned i risen, som kokte i 10 minutt
Til slutt hadde jeg i 50 g ferske reker, et halvt nett skylte blåskjell, litt paprikapulver, safran, salt og pepper
Jeg la folie over, og dampet alt i ytterligere 10 minutt, uten å røre rundt!
Kunsten er visst å få litt stekeskorpe på risen, men ikke brenne den!
Dette er nok en rett en kan servere i store selskap, og innholdet i Paellaen er visst helt opp til fantasien til kokken - og ikke minst - hva di har av havgoodies på butikken...
Leon syntes det var spennende å ta av folien, leke med skjellene, men spiste kun rekene...
- ikke så veldig barnevennlig nei...

Ingen kommentarer: